3 هدف رئیس موساد از سفر به آمریکا-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

3 هدف رئیس موساد از سفر به آمریکا

سفرهای سریالی مقام‌های صهیونیست به واشنگتن برای ایجاد تأثیر بر روی توافق رفع تحریم‌ها چند پیام مهم برای طرف‌های مذاکره و بازیگران ذی‌نفع در این توافق دارد و با اهدافی ازجمله تشدید فشار بر روی دموکرات‌ها برای محدود کردن اعطای امتیاز به تهران، هشدار به تهران درباره اصرار بر خطوط قرمز خود و جلب نظر اعراب برای حمایت از مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 31
کد خبر: ۱۴۹۰۳۰

3 هدف رئیس موساد از سفر به آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روند مذاکرات بازگشت آمریکا برجام و رفع تحریم ها از ایران را مثبت ارزیابی کرده اند و معتقدند تهران و واشنگتن بیش از پیش به نقظه توافق نزدیک هستند. با وجود این، نمی‌توان زمان مشخصی برای بازگشت آمریکا به برجام مشخص کرد. در چنین شرایطی بسیاری از کشورهای جهان به ویژه اعضای اتحادیه اروپا به دلیل نیاز به گاز ایران و تأثیر روانی مذاکرات بر روی قیمت جهانی انرژی از توافق میان ایران و آمریکا استقبال می‌کنند.

در عبن حال رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود درباره برنامه هسته‌ای ایران قصد دارد علاوه بر ادامه پروژه «ایران هراسی»، تبدیل به اهرم فشار آمریکا برای اخذ امتیاز از تهران در دقایق پایانی مذاکرات شود. بر همین اساس قرار است پس از سفر بنی‌گانتز و ایال خولانا به آمریکا، دیوید بارنیا رئیس موساد و یئیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی راهی واشنگتن می شوند تا آخرین اقدامات علیه منافع ملی ایران را به کار بگیرند و بار دیگر گره مذاکرات را کور کنند.

 

رژیم صهیونیستی در هماهنگی کامل با طرف آمریکایی قصد دارد با تبادل اطلاعات کذب با آژانس، این نهاد بین‌المللی را از مسیر حرفه‌ای خود خارج کند

حفظ اتهامات پادمانی

مهم‌ترین خط قرمز دولت سیزدهم در مذاکرات رفع تحریم ها، بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. متأسفانه رافائل گروسی، دبیرکل این سازمان با کنار گذاشتن رفتار حرفه‌ای، بر روی گزارش های موساد تکیه کرده و خواستار بازرسی از مراکز حساس و اعلام نشده ایران است. خواسته‌ای که همچون سدی قوی در برابر موفقیت مذاکرات است می‌تواند هرگونه توافق با طرف غربی را منتفی کند. جمهوری اسلامی ایران با درس گرفتن از تجربه رفتار غربی‌ها در برابر دولت‌های در حال توسعه، به ویژه در غرب آسیا به دنبال آن است تا در عوض پذیرش رژیم بازرسی بی‌سابقه از سوی آژانس، پرونده‌های ادعایی این نهاد را بسته و اجازه بازی با امنیت ملی خود را به غرب ندهد.

 

بی‌شک رفع نشدن اتهام از ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر حفظ سایه بدعهدی مجدد آمریکا و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، جلوی هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به کشورمان را می گیرد و سبب ایجاد بن بست در برنامه‌های اقتصادی ایران در فردای توافق می‌شود.


رژیم صهیونیستی در هماهنگی کامل با طرف آمریکایی قصد دارد با تبادل اطلاعات کذب با آژانس، این نهاد بین‌المللی را از مسیر حرفه‌ای خود خارج کند. بازی آژانس در زمین رژیم صهیونیستی می‌تواند اهرم فشار جدی به نفع آمریکا برای خروج مجدد (احتمالی) از توافق باشد. اگر دموکرات‌ها در انتخابات 2024 شکست بخورند یا آنکه نتوانند تهران را به مذاکرات منطقه‌ای و موشکی مجاب کنند؛ آنگاه با توسل به پرونده‌های مفتوح ایران در آژانس، خواستار پاسخگویی ایران می شوند و می‌توانند به همین بهانه بار دیگر از توافق هسته ای خارج شوند.

 

کاهش امتیازات تهران

«قرار دادن گزینه نظامی معتبر می‌تواند اهرم فشاری بر روی ایران برای نیل به توافقی بهتر باشد». تفسیر این سخنان لاپید به این معناست رژیم صهیونیستی قصد دارد با برگزاری مانورهای مختلف نظامی، رسانه‌ای و پراکنده‌گویی‌های سیاسی تهران را مجاب کند برای رسیدن به نقطه توافق بر روی خطوط قرمز خود پافشاری نکند و هر چه سریع‌تر به پیشنهاد اروپا و مطالبات فرابرجامی آمریکا «آری» بگوید. این تاکتیک که از سوی واشنگتن و تل‌آویو به شکل مشترک دنبال می‌شود و به دنبال آن هستند تهران از ترس حمله نظامی آمریکا یا رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای خود توافقی بد و کوتاه مدت که منافعش را تأمین نمی‌کند، بپذیرد.


در تاریخ آمده است زمانی که فرماندهان ارشد نظامی آلمان خواستار حمله نظامی پیشدستانه به روسیه بودند، اتو فن بیسمارک با مقاومت در برابر این خواسته آنها می‌گوید: نباید از ترس مرگ، دست به خودکشی بزنیم.

 

این روایت تاریخی می‌تواند نقشه راه ایران برای مقابله با طرح مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تحمیل توافق بد و استعماری به تهران باشد.

 

چماق مذاکرات هسته ای

از روز نخست مذاکرات رفع تحریم ها تیم مذاکره کننده آمریکا به ریاست رابرت مالی سعی کرد با ارسال پالس‌های مثبت به طرف ایرانی، نظر تهران را برای بازگشت به توافق سال 2015 جلب کند. در این بازی آمریکایی، رژیم صهیونیستی نقش «پلیس بد» مذاکرات را بازی کرد و با انجام کارشکنی‌های هماهنگ شده‌ای همچون آسیب به تأسیسات هسته‌ای یا پرونده‌سازی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال اعمال فشار بر تیم مذاکره کننده کشورمان بوده است.


مقام های صهیونیست در بیانیه یا اظهارنظرهای رسمی تل‌آویو را پایبند به هیچ توافقی با ایران نمی‌دانند و حق اقدام علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را در قالب سناریوهای مختلف برای خود محفوظ می‌دانند. به نظر می‌آید یکی از اهداف سفر دیوید بارنئا به واشنگتن مخالفت تکرار این ادعای بی‌اساس و تبدیل شدن به اسلحه آمریکایی‌ها برای اخذ امتیاز بیشتر در روزهای پایانی مذاکرات باشد. این سیاست در دور پیشین مذاکرات نیز تکرار می‌شد و رژیم صهیونیستی سعی می کرد با اجرای این سیاست عمر توافق هسته ای با ایران را کاهش دهد و بار دیگر مقدمات تشدید فشارها علیه تهران را فراهم کند.

 

اجماع‌سازی در واشنگتن

به گزارش تایمز آو اسرائیل، یکی از انتقادات یئیر لاپید نسبت به اقدامات ضد ایرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهونیستی آن بود که «بی بی»با حضور در کنگره و تلاش برای کارشکنی در مذاکرات دموکرات‌ها، موجب قطع تبادل اطلاعاتی میان دو طرف  درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران شد. به نظر می‌آید لاپید قصد دارد با حفظ موضع مخالف رژیم صهیونیستی در قبال بازگشت به برجام، اجازه رسانه‌ای شدن توافق واشنگتن-تل‌آویو را ندهد.


حال سران صهیونیست راهی واشنگتن خواهند شد تا علاوه بر مذاکره با دولت بایدن، لابی‌های بزرگ خود یعنی «جی استریت» و «آیپک» را فعال کنند تا به این وسیله کنگره آمریکا هم صدا با صهیونیست‌ها (در ظاهر) دولت بایدن را برای دادن امتیاز به ایران زیر فشار بگذارند. در این مسیر آنها نه تنها بر جمهوری خواهان، بلکه می‌توانند بر روی برخی نمایندگان حزب دموکرات نیز حساب ویژه‌ای باز کنند.

 

بهره سخن

سفرهای سریالی مقام های صهیونیست به واشنگتن برای ایجاد تأثیر بر روی توافق هسته ای چند پیام مهم برای طرفهای مذاکره و بازیگران ذی‌نفع در این توافق دارد. نخستین پیام این سفرها تشدید فشار بر روی دموکرات‌ها برای محدود کردن اعطای امتیاز به تهران است. رژیم صهیونیستی قصد دارد تا در صورت بازگشت آمریکا به برجام، منافع ایران به صورت حداقلی و مشروط تأمین شود تا فرصتی برای تقویت اقتصاد ایران فراهم نشود.

سران صهیونیست راهی واشنگتن خواهند شد تا علاوه بر مذاکره با دولت بایدن، لابی‌های بزرگ خود را فعال کنند تا به این وسیله کنگره آمریکا دولت بایدن را برای دادن امتیاز به ایران زیر فشار بگذارد


دومین مخاطب این سفرها جمهوری اسلامی ایران است. سفر رئیس موساد به واشنگتن این پیام را به تهران مخابره می‌کند که در صورت پافشاری بر روی خطوط قرمز نظام، آمریکا نیز با همکاری رژیم صهیونیستی موضع سخت‌تری علیه تهران اتخاذ می کند و امتیازات بیشتری از ایران (مانند افزابش طول مدت بندهای غروب آفتاب) طلب خواهد کرد.

 


مخاطب سوم سفر صهیونیست‌ها به آمریکا دولت‌های عرب منطقه هستند. تل‌آویو قصد دارد خود را صدای مشترک متحدان آمریکا در منطقه معرفی کند تا به این وسیله علاوه بر جلب نظر اعراب، موضع چانه‌زنی خود را در واشنگتن تقویت کند. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار